|
A gránátalmát (Punica granatum) Ázsiában és a Közel-Keleten évezredeken
át nagy becsben tartották spirituális és egészségügyi szempontból egyaránt.
A modern tudomány csak napjainkban fedezte fel ezt az elsőrendű antioxidánst,
amely egyre nagyobb népszerűséget ér el a szívbetegségek és a rák megelőzésében
és gyógyításában.
A gránátalma és a szívbetegségek
Csak pár évvel ezelőtt, 2000-ben kezdett érdeklődést kelteni a gránátalma
antioxidáns hatása, amikor egy kutatócsoport kimutatta a gránátalma hatékonyságát
az atherosclerosis kezelésében. A kutatást Aviram professzor vezette,
aki elsőként igazolta a vörösbornak a koleszteroloxidációra való jótékony
hatását. Az antioxidáns ekvivalenciát mérő Trolox-teszt szerint a gránátalmalének
háromszor akkora az antioxidáns hatása, mint a vörösbornak vagy a zöld
teának.
Aviram professzor vizsgálatai megállapították, hogy a gránátalma fogyasztása
20 százalékkal csökkentette az LDL (káros koleszterin) szintjét, illetve
szignifikánsan növelte a HDL (hasznos koleszterin) mennyiségét a vérben.
A már kialakult szív- és érrendszeri megbetegedésben szenvedő páciensek
körében a szívinfarktus több rizikófaktora jelentős javulást mutatott
a kontrollcsoporthoz képest. Így a gránátalma-kivonat fogyasztása már
két hét alatt jelentős mértékben csökkentette a szisztolés vérnyomást
magas vérnyomású páciensek körében, és egy év alatt átlagosan 35%-kal
csökkentette a már meszesedést mutató artériák falának vastagságát.
A gránátalma a rák ellen
A legújabb kutatások szerint a gránátalma segíthet számos rákbetegség
megelőzésében és kezelésében. A Wisconsin Egyetem (USA) kutatói kimutatták,
hogy a gránátalma gyümölcskivonata képes meggátolni a bőrrák kialakulását
egereken. Egy másik kutatás szerint a gránátalmából kivont anyagok jelentős
védőhatást fejtenek ki a prosztatarák, illetve humán rákos emlősejtek
ellen. Bebizonyosodott, hogy a gránátalma-kivonat elősegítheti a rákos
sejtek differenciálódását, azaz azt a képességét, hogy egészséges formájukba
visszatérjenek.
A gránátalma az ellagsavnak nevezett természetes anyag leggazdagabb forrása.
Donald Yance, a táplálkozás-tudomány szakértője a Herbal Medicine, Gyógyulás
és Rák című könyvében ezt írja: "az ellagsav meggátolja a rák kialakulását,
és úgy gondolják, hogy megakadályozza a rák mutációját is azáltal, hogy
a génen ideiglenesen odakötődik a DNS funkcionális oldalához, elhárítva
ezáltal az oxidatív gyökök káros hatását".
A gránátalma flavonoidjairól pedig bizonyították, hogy csökkentik a tumor
környékén történő érképzést (angiogenezist), így daganatellenes hatást
fejtenek ki.
Dr. Ősapay György
A Patika Magazin közel 10 000 cikkével kíván önnek továbbra is kellemes
és hasznos szórakozást a www.patikamagazin.hu
portálján!
|