Receptek képekkel, Sütemény receptek képekkel, Muffin receptek, Szárnyas ételreceptek, Torta receptek
Itt vagy: Gasztrostudio.hu címlap › Életmód tanácsok › Hangulatjavítás télen! 2. rész

Hangulatjavítás télen! 2. rész

A tél ellenére is gondolkodjunk pozitívan!

Energiaforrás a tányérunkon

Nyáron bizonyára sok friss gyümölcsöt-zöldséget fogyasztottunk, most, a hideg időszakban pedig vágyunk a táplálóbb, ,,nehezebb" vagy cukros ételekre (kissé zsírosabb húsok, tésztafélék  stb.). Ez normális - mondják a szakemberek - , mert ezeket érezzük erőt és energiát adó, rossz időben ,,vigaszt nyújtó" táplálékoknak.

Megosztás Nyomtatás
Hangulatjavítás télen! 2. rész

Nekik köszönhetően az agy dopamint, ,,öröm-hormont" termel. Az évnek ebben az időszakában igencsak szükségünk van rá, miért fosztanánk meg magunkat tőle? Azzal a feltétellel, hogy mindenképpen törekednünk kell a változatosságra, az egészséges napi étrend, összeállítására. Azért is természetesen, hogy elkerüljük a hízást – ami újabb ok lehet a rossz hangulatra, búskomorságra.

Magnézium a rossz hangulat ellen

Jó tulajdonságai révén a magnézium ideális a hangulat szabályozására, és energikusabbá is tesz minket. Megfelelő mennyiség található belőle pld. a különböző ásványvizekben, a szárított gyümölcsökben, a mogyoróban-mandulában és persze a (fekete) csokoládéban.

Vas és B-vitamin a stressz ellen

Sok vasat tartalmaznak pld. a vörös húsok, a (véres)hurka, a lencse, a paraj. Ne feledkezzünk meg a B-vitaminról sem, melyben bővelkednek a növényi olajok vagy a teljes kiőrlésű gabona-készítmények. Tökéletes a stressz elleni védekezésben, és elősegíti a könnyebb koncentrációt.

Fény a deprimáltság leküzdésére

Ha a fény hiánya elcsüggeszt minket, igyekezzünk feltölteni a ,,merülőben lévő elemeket" szervezetünkben.
 
Természetes fény reggel vagy dél körül, kora délután

Elég egy buszmegállónyi utat gyalog megtenni korán reggel, vagy autónkkal a szokásosnál messzebb parkolni a munkahelyünktől, és onnan gyalog menni a munkába. Máris pozitívan hat ránk a reggeli, erősebb fény… Ebédidőben pedig, amikor csak lehet, tegyünk egy sétát a szabadban. Hiszen ne csak a (káros módon) dohányzók kényszerüljenek ki a munkaszobából a friss levegőre, hanem mi is törekedjünk rá, akik (remélhetőleg többségben lévén) nem cigarettázunk. Emellett hétvégeken ne mulasszunk el rendszeresen gyalogolni,  vagy ha bírjuk futni, illetve, ha lehetőségünk van rá, tiszta levegőben biciklizni.

Mesterséges fény luminoterápiával
 
A számunkra előnyös, jó kedélyt hozó, szükséges fényerősség 10000 lux - állítják a szakemberek. Márpedig egyes téli napokon az nem haladja meg a 2000-3000 luxot. Ennek ellensúlyozására tanácsos igénybe venni a fényterápiát, ami erős fénynek való kitettséget jelent, naponta 30 perc időtartammal, lehetőleg 4 héten át.

Nem csak szakrendelőben

Különböző, ehhez szükséges, speciális lámpák segítségével otthon is alkalmazhatjuk a fényterápiát. 4 nap után jobban kell, hogy érezzük magunkat tőle – mondják a szakemberek. Ha ez nem következik be, növelni kell a kitettség időtartamát, vagy kerüljünk közelebb a lámpához. Ha erőtlennek érezzük magunkat, netán szédülünk vagy alvászavarunk van, túl nagy a dózis – el kell távolodni a fényforrástól, vagy csökkenteni kell annak intenzitását. Minderre vonatkozóan, a terápia megkezdése előtt és közben feltétlenül kérjük ki szakember tanácsát.

Jól válasszuk meg a fényterápiához szükséges lámpát!

10000 lux fényerősségnél, mintegy 40 centiméterre ülve a lámpától, elegendő fényt kell kapnunk - ami megegyezhet egy szép téli napon hozzánk jutó fény mennyiségével. Ez esetben elegendő napi félóra kitettség. Ha azonban pld. csak 2500 lux a fényerősség, az azzal járna, hogy több mint két órát kellene a lámpa előtt ülnünk elegendő fényhatáshoz. Ez tehát nem járható út. A lámpákhoz adott utasítások sem mindig megfelelőek (ha pld. azt jelzik, hogy 20 cm-re kell ülni a lámpától, váltsunk modellt).

- Európai norma
Győződjünk meg róla, hogy a CE jelzés rajta legyen a lámpán. Ez garantálja, hogy a gyártók megfelelnek a specifikus, európai norma-követelményeknek a használat alatti biztonság és a fogyasztói tájékoztatás szempontjából.

- Anti UV-szűrő

Képzeljük el, hogy védőszemüveg nélkül nézünk a napba 30 percen át: ez veszélyes a szemnek és a bőrnek egyaránt. Ezeknek a lámpáknak nem szabad káros ultraviola sugárzást kibocsátaniuk – a szűrő meglétét is ellenőrizzük tehát vásárláskor.

Megfelelő forma

Válasszunk olyan formájú lámpát, mely a legjobban illik mindennapi tevékenységeinkhez. Hiszen, ha nem így teszünk, csak egyszer-egyszer használjuk, és végül a szekrényben köt ki… Amennyiben pld. a fényterápia alatt szeretnénk olvasni, írni, válasszunk „irodai lámpa” formát. Vagy ha szeretnénk átadni magunkat a terápiának reggelizés közben, gömbalakot válasszunk, és tegyük az asztal közepére, vagy akasszuk fel a falra.

Forrás: Galenus




Európa egyik legszebb borfesztiválja a 27. Budapest Borfesztivál

2018. szeptember 6-9. között a Budai Vár teraszain

Európa egyik legszebb borfesztiválja

27. Budapest BorfesztiválA Budapest Borfesztivál 27. alkalommal várja a borozni, kikapcsolódni, szórakozni vágyókat a főváros talán legimpozánsabb helyszínén, a megújuló Budai Várban. A vendégek nappal és az esti fényben is káprázatos panorámát élvezve kóstolhatják meg a több mint 150 hazai és külföldi kiállító több ezer borát. Az idei év fókuszába a Balaton, a balatoni borászok és boraik, a helyi gasztronómia és kultúra kerül. A „Balaton MOST" program arra inspirál, hogy nyár végén a fürdőruhákkal és gumimatracokkal együtt ne tegyük a Balatont is a fiók mélyére, hiszen gyönyörű tavunk rengeteg élményt rejt egész évben.

 

Idén ősszel is vár a Szegedi halfesztivál!

Halászlé SzegedVége van a nyárnak... az őszt pedig rögtön a 22. alkalommal megrendezésre kerülő Nemzetközi Tiszai Halfesztivál nyitja az utánozhatatlan szegedi halászlével és számos programmal, sztárfellépőkkel. 2018. augusztus 31-szeptember 2-ig Szegeden a halé lesz a főszerep!

 

Gasztrostúdió.hu Online Gasztronómiai és Recept magazin Impresszum | Médiaajánlat | Adatvédelem | Felhasználási feltételek | +Gasztrostúdió.hu