Receptek képekkel, Sütemény receptek képekkel, Muffin receptek, Szárnyas ételreceptek, Torta receptek
Itt vagy: Gasztrostudio.hu címlap › Életmód tanácsok › Hogy jobban forogjon az agy

Hogy jobban forogjon az agy

Mindaz, amit megeszünk, minden bizonnyal befolyásolja kedélyállapotunkat, de hatással van szellemi teljesítményünkre is. Legyen szó memorizálásról, koncentrációról vagy tanulásról, az ún. kognitív funkciókat aktivizálni lehet attól függően, hogy milyen tápanyagokat jutattunk be a szervezetünkbe... A szójától a teljes kiőrlésű gabonából készült kenyérig, egyes táplálékaink meghatározhatják, hogyan forog "az agyunk kereke".
Megosztás Nyomtatás
Hogy jobban forogjon az agy Cukor, még több cukor! Az agy nagy energiafogyasztó, és egyik fő "üzemanyaga" a cukor, melyből nem szabad hiányt szenvednie. A lassú lebontású cukrot tartalmazó élelmiszerek (pld. tészták, rizs) előnyben részesítendők a "gyors" lebontásúakban bővelkedőkkel szemben, hiszen ezek lehetővé teszik a glucidok bevitelét a szervezetbe, és ezzel együtt azt, hogy az agy magas színvonalú teljesítményt nyújtson. Így vizsga vagy nagyobb horderejű szellemi erőfeszítés, intellektuális kihívás előtt jól tesszük, ha megeszünk például egy jó nagy tányér spagettit! A próbatétel alatt pedig egy-két szelet cereália vagy némi szárított gyümölcs is hasznosnak bizonyulhat. De az agy " megmozdítása" céljából nem szabad mellőzni a proteinek bevitelét sem, melyek alapvető fontosságúak a hormontermelődés szempontjából is, és a sokszor "szidott" lipidek semelhanyagolhatóak, melyek fontos összetevői a sejtfalnak. Gondoljunk a B-vitaminra! Ami a vitaminokat illeti, a szellemi kapacitás növelése szempontjából alapvetően fontosak azok, melyek a B-vitaminok csoportjába tartoznak. Különösen a B9 vitamin, a folsav segít elkerülni a szellemi fáradtságot - tartalmazza pld. a dió, a zsázsa, a brie sajt vagy a tojássárgája. A B1 vitamin szintén döntő szerepet játszik a figyelem éberen tartása terén. Tudományos vizsgálódások eredményeit összegző tanulmányok szerint rendkívül fontos, hogy már reggelire fogyasszunk belőle, ami kihat koncentráció-képességünkre, azaz, hogy egész nap megfelelően tudjunk összpontosítani szellemi teljesítményünkre. Szerepeljen hát a reggeli menüben cereália vagy teljes kiőrlésű gabonából készült kenyér, pékáru, sajt, tojás... A B12 vitamin is nagyon fontos a növőfélben lévő gyermekek harmonikus szellemi fejlődése szempontjából, de mindenkinek szüksége van rá. Vas, jód, foszfor... Az ásványi anyagok bevitelére szintén ügyelni kell, mert az alapvetően fontos általában a szervezet és különösen az agyműködés szempontjából. A vas feltétlenül hozzájárul a memória éberen tartásához, és elősegíti a jó tanulási kapacitás elérését gyermekek esetében is Ezért a vashiányos állapot megelőzésére törekedni kell - felnőttnél, gyermeknél egyaránt. A vörös húsok pld. sok vasat tartalmaznak, így a belőlük készült fogások ebből a szempontból mindenképpen ajánlottak az étrendünkben. A jód szintén szerepet játszik a megfelelő kognitív képességek kifejlesztésében a serdülőkorú gyermekeknél, de a felnőtteknél is azok megtartásában. A halban, a rákban, a szójában, a zöldbabban és a tejtermékekben található belőle bőven. Ezzel szemben a foszfor jótékony hatása a memóriára nem teljesen bizonyított. Igyunk sokat! Szervezetünk vízvesztesége az általunk végzett tevékenységek fajtájától, környezetünk hőmérsékletétől és egyéb tényezőktől függően többék-kevésbé jelentős lehet. Márpedig, ha a dehidratáció elér egy bizonyos szintet, csökkenteni fogja a vértestek számát vagy a vízmennyiséget a sejteken belül is. Az agysejtek pedig különösen érzékenyek erre a veszteségre. Így a testtömeg több mint 2%-ának megfelelő nagyságú vízvesztés (azaz több mint 1,4 liter egy 70 kg-os személy esetében) a fizikai teljesítőképesség gyengülését vonja maga után, és befolyásolhatja az olyan agyi folyamatokat, mint a koncentrációs képesség. Ezért alapvetően fontos, hogy legalább1,5 liter vizet igyunk naponta, még ha nem is érzünk szomjúságot. Forrás: Galenus A Patika Magazin 12 000 cikkével kíván önnek továbbra is kellemes és hasznos szórakozást a www.patikamagazin.hu portálján!



Európa egyik legszebb borfesztiválja a 27. Budapest Borfesztivál

2018. szeptember 6-9. között a Budai Vár teraszain

Európa egyik legszebb borfesztiválja

27. Budapest BorfesztiválA Budapest Borfesztivál 27. alkalommal várja a borozni, kikapcsolódni, szórakozni vágyókat a főváros talán legimpozánsabb helyszínén, a megújuló Budai Várban. A vendégek nappal és az esti fényben is káprázatos panorámát élvezve kóstolhatják meg a több mint 150 hazai és külföldi kiállító több ezer borát. Az idei év fókuszába a Balaton, a balatoni borászok és boraik, a helyi gasztronómia és kultúra kerül. A „Balaton MOST" program arra inspirál, hogy nyár végén a fürdőruhákkal és gumimatracokkal együtt ne tegyük a Balatont is a fiók mélyére, hiszen gyönyörű tavunk rengeteg élményt rejt egész évben.

 

Idén ősszel is vár a Szegedi halfesztivál!

Halászlé SzegedVége van a nyárnak... az őszt pedig rögtön a 22. alkalommal megrendezésre kerülő Nemzetközi Tiszai Halfesztivál nyitja az utánozhatatlan szegedi halászlével és számos programmal, sztárfellépőkkel. 2018. augusztus 31-szeptember 2-ig Szegeden a halé lesz a főszerep!

 

Gasztrostúdió.hu Online Gasztronómiai és Recept magazin Impresszum | Médiaajánlat | Adatvédelem | Felhasználási feltételek | +Gasztrostúdió.hu