Receptek képekkel, Sütemény receptek képekkel, Muffin receptek, Szárnyas ételreceptek, Torta receptek
Itt vagy: Gasztrostudio.hu címlap › Életmód tanácsok › Táplálkozzunk egészségesebben!

Táplálkozzunk egészségesebben!

Az egészséges életmód jegyében sokan diétáznak, fogyókúráznak, és folyamatosan számolják a bevitt kalóriamennyiséget. Ez nemcsak azok számára hasznos, akik hajlamosak az elhízásra, hanem az egészséges táplálkozás alapját is jelenti.

Megosztás Nyomtatás
Táplálkozzunk egészségesebben!

A következőkben Dr. Bartos Tímea, a Budai Egészségközpont szakorvosa ad néhány hasznos tanácsot a helyes táplálkozásra vonatkozóan.

„A legfontosabb, hogy tudjuk, melyik táplálékot hogyan használja fel szervezetünk, tehát milyen az energiatartalma, és a lebontása mennyi energiát szabadít fel. Ez nem azt jelenti, hogy bizonyos élelmiszereket nem fogyaszthatunk, hanem, hogy tudjuk, mikor, mit és mennyit ehetünk. A lényeg, hogy lehetőleg mindig csak annyi kalóriát vigyünk be, amennyit szervezetünk felhasznál, így kialakul az energia-egyensúly. Az elhízás lényegében az állandó plusz kalória bevitel következménye. Azonban fel kell hívni a figyelmet arra, hogy a szezonális jellegű, rövid idő alatt, különböző fogyasztószerek segítségével történő, jelentős mértékű fogyás egészségtelen és általában eredménytelen is. Ezért mindig alapvető életmódváltozással, a lassú ütemű, de tartós fogyás legyen a cél” – mondta Dr. Bartos Tímea.

Szükséges fehérjék
Szervezetünk számára nélkülözhetetlen anyagok a fehérjék, mivel részt vesznek a növekedésben, az izmok felépítésében és az idegrendszeri fejlődésben. Felnőtteknél kilogrammonként 0,8-1 gramm fehérjebevitelre van szükség naponta, melyet egyenlő arányban növényi és állati termékekből javasolt biztosítani. A legfontosabb fehérjeforrások a tej- és tejtermékek, tojás, húskészítmények, hal, gabonafélék, hüvelyesek, szója, olajos magvak, ezért ezek rendszeres fogyasztása ajánlott.
A tejkészítményeknél az alacsonyabb zsírtartalmúakat válasszuk, tejszín helyett fogyasszunk zsírszegény tejből készített kefirt, joghurtot, krémsajtok helyett pedig részesítsük előnyben a sovány sajtokat, a húsfélék közül pedig a fehérhúsokat (szárnyasok, hal).

Fogyasszunk kevesebb zsiradékot!
A kis mennyiségben bevitt koleszterin szerepet játszik a sejtfal felépítésében, a hormonképzésben, azonban túlzott mennyiségben, hosszú távon növeli az érelmeszesedés és szívinfarktus kockázatát.
Ezért kerüljük a túlzottan zsíros ételek fogyasztását. Ez nemcsak a diétázóknak ajánlott, hanem az ülőmunkát folytató, illetve a rendszeres testmozgást nem végzők számára is.
Az ételek elkészítésénél alkalmazzunk zsírszegény módszereket, mint például a grillezés, gőzölés, párolás. Részesítsük előnyben a sovány csirkehúst, halat, pulykahúst, hiszen amíg 100 g csirkehús 110 kalóriát tartalmaz, addig ugyanennyi sertéshús 150 kcal-t. Sütés során a szárnyasok bőrét távolítsuk el, a pörköltről, levesről, pedig szedjük le a zsírt. Sütéshez használjunk inkább olíva-olajat vagy mangalicazsírt.
 
Figyeljünk a szénhidrát bevitelre!
Ez nemcsak a cukorbetegek részére ajánlott. Kerüljük a natív, az enzimmel tovább már nem bontandó, "kész" cukor, pl. kristálycukrot tartalmazó, illetve a fehérliszt alapú termékek fogyasztását. Inkább a teljes kiőrlésű lisztből készült kenyeret és péksüteményeket, gabonapelyheket, durumtésztát, a rostdús élelmiszereket fogyasszuk. Ha a nassolásról nem tudunk lemondani, akkor legalább gyümölcsöt együnk a chipsek helyett. A cukros üdítőitalokról térjünk át a 100%-os gyümölcslevekre vagy ásványvízre, a tea és kávéfogyasztáshoz használjunk édesítőszert.
Fontos, hogy kerüljük a napi egyszeri, de nagy mennyiségű étkezést, inkább többször keveset együnk. A vacsoránk csak könnyen emészthető, kevés kalóriát tartalmazó ételből álljon, hogy az éjszakai alvás nyugodt legyen.

Nélkülözhetetlen vitaminok friss alapanyagokból
A változatosság kulcsfontosságú, hiszen a többféle nyersanyagból összeállított étrend biztosítja, hogy szervezetünk minden szükséges tápanyagot megkapjon. A zöldségek és gyümölcsök rendkívüli vitamin és ásványianyag-források: naponta többször, lehetőleg nyersen fogyasszunk belőlük. A vitaminok is nagyon fontosak a szervezet működéséhez: a zsírban oldódóak (A, D, E, K) természetes forrásai a növényi olajok, magvak, margarinok, tej-és tejtermékek, a vízben oldódó vitaminok (C- és B- vitamin) pedig például a friss csipkebogyóban, fekete ribizliben, petrezselyemben, brokkoliban, májban, élesztőben találhatóak meg nagy mennyiségen. Ha például a zöldséget főzött formában fogyasztjuk, akkor a főzőlevet érdemes mártások, főzelékek készítéséhez felhasználni, hiszen az ásványi anyagok, vitaminok nagy része a főzés során a vízben kioldódik.

A víz mint éltető elem
Az emberi test 60 százalékát víz alkotja, ezért nagyon fontos a megfelelő mennyiségű folyadékbevitel. Mivel a legtöbb üdítő rengeteg cukrot, de annál kevesebb gyümölcsöt tartalmaz, így a legegészségesebb, ha ásványvizet iszunk, naponta lehetőleg legalább 2-3 liternyit. Minél nagyobb a gyümölcslevek gyümölcstartalma, annál egészségesebbek. A fogyasztásuk során bevitt rostok serkentik az emésztést, ezért törekedjünk arra, hogy minél több frissen facsart, hozzáadott cukrot nem tartalmazó gyümölcslevet fogyasszunk. Az erős kávé helyett igyunk inkább teát, kisebb mennyiségben. A ma divatos energia italok is veszélyt jelentenek a magas koffein-, kalória- és vitamin tartalmuk miatt: 2 dl energia ital 500 mg vagy akár több koffeint is tartalmazhat (egy rövid kávéban 80-100 mg koffein van)!

Sporttal az egészségért
Testünk és jó közérzetünk számára fontos, hogy naponta legalább fél órát sportoljunk, vagy legalábbis valamilyen testmozgást (pl. séta) végezzünk. Így nő az állóképességünk, fokozódik a szív és a keringési rendszer teljesítőképessége, valamint erősödik izomzatunk. Ügyeljünk a fokozatosságra, ne szedjünk különféle étrend-kiegészítő, izomnövelő szereket. Ha az időjárás engedi, lehetőleg menjünk ki a szabadba!

Forrás: Budai Egészségközpont




Európa egyik legszebb borfesztiválja a 27. Budapest Borfesztivál

2018. szeptember 6-9. között a Budai Vár teraszain

Európa egyik legszebb borfesztiválja

27. Budapest BorfesztiválA Budapest Borfesztivál 27. alkalommal várja a borozni, kikapcsolódni, szórakozni vágyókat a főváros talán legimpozánsabb helyszínén, a megújuló Budai Várban. A vendégek nappal és az esti fényben is káprázatos panorámát élvezve kóstolhatják meg a több mint 150 hazai és külföldi kiállító több ezer borát. Az idei év fókuszába a Balaton, a balatoni borászok és boraik, a helyi gasztronómia és kultúra kerül. A „Balaton MOST" program arra inspirál, hogy nyár végén a fürdőruhákkal és gumimatracokkal együtt ne tegyük a Balatont is a fiók mélyére, hiszen gyönyörű tavunk rengeteg élményt rejt egész évben.

 

Idén ősszel is vár a Szegedi halfesztivál!

Halászlé SzegedVége van a nyárnak... az őszt pedig rögtön a 22. alkalommal megrendezésre kerülő Nemzetközi Tiszai Halfesztivál nyitja az utánozhatatlan szegedi halászlével és számos programmal, sztárfellépőkkel. 2018. augusztus 31-szeptember 2-ig Szegeden a halé lesz a főszerep!

 

Gasztrostúdió.hu Online Gasztronómiai és Recept magazin Impresszum | Médiaajánlat | Adatvédelem | Felhasználási feltételek | +Gasztrostúdió.hu